Hem Närbild Mode Matsmart Översikt Tidsresan Utblick Gästartiklar
 

Handelsgurun Magnus Kroon:
Stolt över havets Wallenbergare

Utbud, tillgänglighet och tilltalande miljö är viktiga komponenter för trivsam shopping.
– Men det är människorna som gör platsen, säger handelsgurun Magnus Kroon.



Ingen tvekan om att människor gillar att köpa nya saker. Det finns prylar till allt och ständigt uppstår det nya handelsplatser.
– Shopping är ett sätt att skapa och förstärkasin identitet, säger Magnus Kroon, ansvarig för handelsutveckling på branschorganisationen Svensk Handel. Människor upplever välbefinnande när de trivs med det de äter, bär och använder.
I Magnus Kroons jobb ingår att hålla koll på internationella trender. När han träffar West Season är han nyss hemkommen från en inspirationsturné till Berlin, Paris, Prag och London.

Hur står sig Sveriges handel vid en internationell jämförelse?

– H&M och IKEA finns i hela världen och bakom dem finns många andra spännande koncept. Svenska konsumenter ställer höga krav på sina handelsplatser och är nyfikna. Men ibland är vi lite blyga över vad vi har. Det är viktigt att våga lyfta fram det unika med varje plats, säger han.

Om du är i Göteborg vill du uppleva Göteborg. En ”I love NY”-tröja ska köpas i New York och inte i Frankrike.

– I Prag när vi besökte ett köpcentrum hittade vi alla de stora restaurangkedjorna. Inget fel på dem, men vi ville ju äta tjeckiskt, säger Magnus Kroon. På samma sätt ska vi vara stolta över våra havets wallenbergare, och våga använda vår historia.


Stort utbud i inbjudande miljöer

En lyckad shoppingupplevelse skapas av många komponenter. Parkering, toaletter, stämning, miljö och mat. Samt förstås – butiksutbud.

Tanken med om- och tillbyggnaden av Frölunda Torg är att både skapa fler inbjudande miljöer och att öka utbudet.

Cassels, Clas Ohlson, Gina Tricot1 och OnOff1 är några efterlängtade nytillskott. Flera befintliga aktörer utökar sina butiksytor, bland annat KappAhl, Team Sportia2 och MQ. Hemköp blir dubbelt så stort och kompletteras av specialbutiker som Bräutigams,  Prego, Feskarbröderna och Ingelsta Kalkon.

– Folk i dag vill kunna välja mellan många butiker i samma bransch, säger Frölunda Torgs centrumchef David Schongin. Att titta på valmöjligheterna är en del av shoppingupplevelsen.

Frölunda Torg har ända sedan starten 1966 levt på mer än handel. Här finns sjukhus, vårdcentral och annan offentlig service. Att det även är en knutpunkt för kollektivtrafiken, är en styrka som ökar i betydelse.

– Vi vill utveckla vår roll som stadsdelscentrum, säger David Schongin. Folk tycker om den stora centrala hallen, och vi vill att den ska vara en naturlig plats för såväl evenemang med skolklasser och idrottsföreningar, som för professionella event. Det ska finnas en spännvidd här. Vi vill vara ett nav i Västra Göteborg.

 

Spektakulära multiupplevelser

Över hela världen utvecklas köpcentrum till arenor för multiupplevelser. De utrustas med spaanläggningar, lekland, isrinkar, biografer och skidpister.

– Visst är det kul med spektakulära satsningar, men sådant är hårda grejer. I själva verket är det människorna som gör platsen. Du trivs om du blir väl bemött, och Göteborg är en vänlig stad, säger Magnus Kroon.

 

1 öppnar i slutet av november   2 öppnar i början av 2010



Annonsörer
Click!Click!Click!Click!Click!
Visste du att..
..det finns tiotals restauranger och caféer på Frölunda Torg? Från och sushi till espresso.
Visste du att..
...namnet Frölunda anses betyda "den fruktbara marken vid vattnet" ?
22
klockslaget då nya Hemköp stänger, oavsätt vilken dag i veckan det är.
135
Så många butiker finns det på Frölunda torg från och med nyinvigningen den 23 oktober.
Citat
"- Jag fick lite tid över innan ett läkarbesök. Meningen var att fönstershoppa, men det blev inte så. Jag har köpt både en jumper och hälsokost
– det är det här som kallas påssjuka.”
- Madeleine Schoultz, 56, Hisings Kärra